Wok med fläskkött och svamp



Ingredienser:
300g fläskkött av bog eller skinka
200g svamp, t.ex ostronskivling och champinjoner
2msk rapsolja
1½ hönsbuljontärning
2dl vatten
3msk ostronsås
1msk sweet chilisås
1ask babyspenat (150g)

Tillbehör:

250g äggnudlar

Gör så här:
Koka upp vatten i en kastrull (för nudlarna). Läs anvisningar på paketet!!
Strimla köttet. Ansa och skiva svampen.
Hetta upp oljan i en wok eller stekpanna. Fräs köttet i omgångar och ta upp det på ett fat.
Fräs svampen 2-3 minuter. Smula ner buljongtärningarna och fräs 1 minut.
Tillsätt vatten, ostron- och sweet chilisås och koka 1-2 minuter.
Vänd ner det frästa köttet och spenaten och låt allt bli genomvarmt.
Servera med nudlarna!

Smaklig måltid!

Noteringar:
* Jag använde fullkorns äggnudlar när jag gjorde maten idag.
* Jag använde mig av fläskfilé eftersom jag hade det hemma i frysen men vill man inte använda så fint kött går det minst lika bra med skinka eller bog som enligt recpetet.
* Jag använde bara champinjoner som svamp.
* Jag tog också mera sweet chilisås än vad som angavs och tyckte smaken blev bra. Men tänk på att smaka av, det finns olika styrka och alla gillar olika stark mat!
* Till nästa gång kanske jag ska tillsätta någonting rött, i form av paprika eller tomat för att få lite färg på maten.
* Jag tyckte att maträtten var väldigt god och den gick riktigt fort att göra!! Dessutom kan man göra storkok och frysa in lite lunchlådor...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0