Asiatisk kycklingsallad

          
Ingredienser:
500g Kycklingfilé
(2 Citrongräs)
2msk Fisksås
1msk Rapsolja
2krm Salt
150g Vitkål
2 Stjälkar Selleri
2 Morötter

Dressing:
1msk Rapsolja
1msk Fisksås
2tsk (Rå)socker
1 Lime, rivet skal
1msk Pressad Limesaft
2msk Vatten
2tsk Finhackad Röd Chili, t.ex spansk peppar
(2msk Myntablad)
1msk Korianderblad

Gör så här:
Skär kycklingfiléerna i strimlor. Skär av roten på citrongräset, ca 4 cm, och banka på den med knivskaftet. Finstrimla roten. Lägg kycklingen i en skål och blanda med citrongräs, salt, fisksås och olja. Låt stå medan resten av salladen tillagas.
Strimla vitkålen mycket tunnt och lägg i en skål. Strimla selleristjälkarna. Skala och strimla morötterna.
Rör samman olja, fisksås, socker, limeskal, limesaft, vatten och chili. Rör om tills sockret löst sig. Blanda ner i salladen.
Hetta upp en stekpanna eller wok. Stek kycklingbitarna med citrongräs på medelvärme ca 5 minuter, tills alla bitarna är genomstekta. Blanda ner i salladen.
Strö över mynta och koriander.
Servera! Smaklig måltid!


Tyvärr hittade jag inte citrongräs eller myntablad när jag var och handlade så min sallad är utan dessa. Istället skvätte jag lite citronsaft bland kycklingbitarna. Och istället för råsocker använde jag vanligt strösocker.
Mycket god sallad!!


Kommentarer
Postat av: Elina

Det ser jättegott ut! Hoppas allt är bra med dig linda! :-)

2010-04-27 @ 22:37:01
URL: http://filibabba.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack så mycket Elina! Jo det var mycket gott.. Och allt är bara bra! Längtar efter sommar och sol men så länge får jag nöja mig med vårsolen och klä på mig massor av kläder! =) Hoppas allt är bra med dig också och att studierna flyter på...

2010-04-28 @ 07:14:43
URL: http://lindasgottochblandat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0